T som i Tordag

Ush ush, vad ja hatar när ingenting går min väg!
Reseplanerandet går åt skogen, får se om jag får me mig gubbens lilla gumma på en solig resa me bad å parasolldrinkar! De skulle vara som pricken över i:et, som fisken i vattnet, som handen i handsken, som en dessan på innebandyplanen, ja ni fattar vinken! :) Imorrn efter skrivningsgenomgången ska nog ja ta mig ner på stan å få lite tips av resebyrån, så jag har något att fundera över under helgen, ja behöver verkligen få komma iväg å lapa sool!

Träningen ikväll blev inställd, man blir som lite tafatt när man helt plötsligt inte har nått planerat över kvällen. Tiden har istället utnyttjats till lite guitar hero, tvätt å kattbus. Ska ta å packa lite också, i helgen bär det av till stugan me en del av släkten å köra massa skoter, blir myysigt! 

Annars så blir det att ta sig isäng i tid ikväll, vår psykologilärare har ju fått oss att inse hur viktigt det är med sömn!:



Sömnfakta:
När man lägger sig så ska man gärna ligga vaken i sängen i 30 minuter för att kroppen ska lugna ner sig och så att man inte ska falla i en alltför tvärt sömn. Och som läraren sa; då kan man ju antingen välja att göra en ensam aktivitet eller en lagaktivitet under de 30 minuterna. Haha! (men det allra bästa sättet var genom läsning).

Sömnen utgörs av tre sömnperioder och under dessa ligger man ibland väldigt nära vakenhetsgränsen å man väcks lätt av småljud.

Period 1
Inträffar ungefär vid tolvslaget (om man lägger sig vid 22.oo) Här har man anledningen till varför tolvslaget kallas för spöktimmen. Man vaknade lätt av konstiga ljud i huset och trodde att det var spöken som var och härjade runt. Under den första perioden så drömmer man det som hjärnan inte har bearbetat tillräckligt under dagen; t.ex. om något har inträffat och fått en att grubbla mycket.

Period 2
Inträffar vid fyra-femtiden på morgonen och kallas för vargtimmen, eftersom man oftast vaknade av att man hörde vargarna yla. Det är under denna period som man drömmer negativa drömmar; mardrömmar.

Period 3
"Den behagliga sömnen". Här drömmer man positiva drömmar och är den sömnperiod som ger den mest utvilande effekten på hjärna och kropp. Om man sover mindre än 8 timmar/natt så missar man den tredje sömnperioden, vilket resulterar med att man vaknar under den negativa perioden och man har inte fått sin behagliga sömn.

Lite onödigt vetande är alltid bra (:

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är härligt att läsa och höra hur du har det, du har en bra vän som övertalat dig om att skaffa blogg <3 vi ses i helgen ! Vi har många mil i skoterkörning att ta igen :) Btw, jag är snart färdig med låten jag har gjort, du ska få höra sen !! Jag har kommit på den helt själv STOLT. Men jag skulle aldrig klarat de utan all hjälp jag fått av att folk spelat in instrument åt mig! :)

2009-03-13 @ 18:47:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0