One touch

Både jag och min kropp behövde skolka. Jag skippade förmiddagens föreläsning och tog mig istället en väl behövd sovmorgon. Vaknade dock än en gång med huvudvärk, kanske är värt att beställa tid för å få en ordentlig bettskena nu?

Jag har bara tagit det lugnt nu på morgonen. Det blev en tallrik havregrynsgröt och en kopp kaffe vid köksbordet och sen har jag allmänt bara segat mig. Dragit på mig nå kläder, plattade hela hårskallen å nu sitter ja här framför datorn å klickar runt. Men icket att förglömma - jag har även diskat och bäddat sängen! :)

Nu behöv ja int fara på skolan förrän kl 13.oo, då väntar ett klinikpass fram till kl. 17! Har ingen patient idag, det är nämligen min tur att vara assistent. Som assistent ska vi se till att allt kurskamraterna behöver, finns i rummen. Hjälpa till vid olika registreringar så man int behöver rulla mellan patienten och knappa in värden på datorn. Detta är mycket uppskattat när man själv har patient! Sen har vi ju även det bästa av allt - slipa instrument. (ironisk) Plus att vi ska städa rummen efter att patienten har gått hem. Vi är med andra ord som en tandsköterska. Men det vi egentligen skulle behöva är mer lärarhjälp. En lärare på sju elever är väldigt lite, väntetiden med patienten är både pinsam och frustrerande.... Jag förstår inte hur vi ska kunna ha två patienter på ett pass framöver, då måst vi ju komma fram me en bättre lösning än att ibland måste sitta å vänta 30 minuter tills man får klartecken att fortsätta behandlingen. Något som chockade mig är att en grupp fått information om att man inte måste ha två patienter, utan att det är något man får ta på sig när man känner sig redo. Nu har flertalet redan bokat in två patienter/pass för att vi "måste". Suck, informationen är ju verkligen "klar och tydlig".

Gårkvällens träning gick lite halvtrögt för mig, antar att kroppen börjar säga ifrån. Men de gick ändå rätt hyffsat och ja tycker att ja börjar få in mer "one touch" i spelet! Hejja mig! Tråkigt nog så börjar knäna ge vika igen, dock finns de int så mycke ja kan göra, vilket känns oerhört ledsamt... 


"Främre knäsmärta är den vanligaste typen av knäbesvär hos yngre patienter. Det hänsyftar på utvecklandet av smärta i främre delen av knät i samband med aktiviteter som ger en ökad belastning över den patellofemorala leden (leden som bildas mellan knäskålen (patella) och den underliggande delen av lårbenet, femur). De karakteristiska symptomen är främre knäsmärta som försämras av aktivitet såsom löpning, gång uppför eller nerför trappor, huksittande eller hopp. Smärtan försämras också vid långvarigt sittande med böjda knän.
Det finns tyvärr ingen dokumenterat effektiv behandling och dessa patienter är ytterst sällan hjälpta av kirurgi. Man kan i första hand prova muskelträning hos sjukgymnast, tejpning, knäortos och moderering av aktiviteter."

Hos sjukgymnasten i Sorsele fick ja tipset att försöka stärka lårmusklerna. Men med tanke på att jag redan höll på med så mycket aktiviteter och att det gör ont i knäna efter hård belastning, så had hon inge annat råd än att ja skull försöka undvika dessa rörelser. Vilket gör att ja kanske borde satsa på tejpning eller testa med ortoser. Eftersom pengarna tryter så får jag nog be 12:an försöka tejpa åt mig, så får jag se om det lindrar smärtan!

Näe, nu ska ja faktiskt vara duktig och gå igenom lite häften inför tentan nästa onsdag!
Ciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0